« ارتقاي سلامتایثار حضرت زهرا (س) »

برتري تهذيب اخلاق بر تحصيل

نوشته شده توسطالزهرا فریدن 24ام اردیبهشت, 1391

و بالاتر از تحصيل ، تهذيب اخلاق [ است ] . اسلامي باشيد و علوم اسلامي را با نفوس اسلامي تكميل كنيد . در كنار تحصيل جدي در احكام اسلام و معارف اسلاميه ،‌ تهذيب اسلامي داشته باشيد . مدرسه هاي علمي و ديني و تمام مدارسي كه در آن تحصيل مي شود ، چه تحصيلات علوم ديني باشد يا تحصيلات ديگر ، در رأس برنامه هايشان در اين جمهوري اسلامي بايد اين معنا باشد كه مهذب باشند ، قبل از اينكه عالم هستند . مهذب باشند ، قبل از اينكه محصل هستند . در مدارس ، همه مدارس سرتاسر كشور ، لازم است كه اشخاصي كه مهذب هستند و علما و گويندگاني كه راه حق را تا آن اندازه كه قدرت داشتند پيموده اند در اين مدارس بروند و حوزه اخلاقي و حوزه تهذيب و حوزه معارف اسلامي تشكيل بدهند ، كه در كنار تحصيلات علمي ، تهذيب اسلامي و اخلاق اسلامي باشد . اگر تهذيب اسلامي در مدارس نباشد ، چه مدارس ديني و چه مثل ساير دانشگاهها ، كه آنها هم باز مدارس اسلامي و ديني هستند ، بايد توجه كنند كه معلماني كه در اين مدارس هستند كساني كه در اين مدارس تبليغ مي كنند يا صحبت مي كنند اشخاصي كه صد در صد اسلامي و معتقد به احكام اسلام و عقايد اسلامي باشند ، كه كساني كه پيش آنها تربيت مي شود تربيتهاي اسلامي با تهذيبهاي اسلامي باشد . و شما بدانيد كه چنانچه عالم ، هر عالمي باشد ، تهذيب اسلامي و اخلاق اسلامي پيدا نكند ، براي اسلام مضر است ، كه نافع نيست . آنقدري كه از زبان و قلم اشخاصي كه تعهد به اسلام نداشته اند و انحراف داشته اند كشور ما صدمه ديده است از توپ و تانك و از محمدرضا و پدرش صدمه نديده است . صدمه اينها صدمه روحي است . صدمه روحي بالاتر از صدمات جسمي است . چنانجه عالم مهذب نباشد ، ولو اينكه عالم به احكام اسلام باشد ،‌ ولو اينكه عالم به توحيد باشد اگر مهذب نباشد ، براي خودش و براي كشورش و براي ملتش و براي اسلام ضرر دارد كه نفع ندارد .

صحيفه امام ، ج 14 ، صص 169 168 .

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.5 stars
(4.5)
نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
5 stars

خودسازی یکی از وظایف منتظران است.
خودسازی، یکی از مسائلی است که سالک الی اللّه باید به آن توجه کامل کند؛ چرا که اهمیت و ارزش آن به اندازه ای است که خداوند در قرآن به آن قسم یاد می کند. یکی از الزامات رسیدن به رستگاری و کمال حقیقی که بر هر انسان مسلمانی واجب است، پاک سازی روح و جان از صفات زشت و جای گزین ساختن صفات پسندیده است. البته پاک کردن آن به طور خاص در وظایف زمان غیبت، از این جهت است که درک فضیلت صحبت امام و قرار گرفتن در شمار یاران آن حضرت به این امر بستگی دارد. امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: «هر کس دوست دارد از اصحاب مهدی(عج) باشد، باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند. در این صورت اگر بمیرد و مهدی(عج) پس از مردنش به پاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است. پس بکوشید و در انتظار بمانید، گوارا باد شما را ای گروه مشمول رحمت خدا».

1391/02/29 @ 17:42
نظر از: جعفری ندوشن [عضو] 
4 stars

حاكم شاهد!
قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

اتقوا المعاصى فى الخلوات ، فان الشاهد هو الحاكم .(58)
بپرهيز از گناه كردن در پنهان ، به درستى كه شهادت دهنده خود حاكم يعنى خداوند مى باشد.

بترسيد از گنه كردن به پنهان ****كه باشد ذات بيچون شاهد آن
همان شاهد بود حاكم به محشر ****ندانى چون شود الله اكبر

1391/02/24 @ 15:47
نظر از: جان نثاری [عضو] 
جان نثاری

حضرت امام (ره) تواضع عجیبی نسبت به طلبه هایی كه درس خوان بودند داشتند. طلبه، روضه خوان و مداح اهل بیت (ع) را كه می دیدند تمام قد بلند می شدند. منبع: سایت شهید آوینی

1391/02/24 @ 10:39


فرم در حال بارگذاری ...